“De Lijn”: een goed referentiekader.

De Lijn… Iets waar ik vaak over spreek als ik training geef. Deze magische ontzichtbare lijn is een geweldige tool om mensen aan te sturen en bewegingen te corrigeren. De lijn waar ik op doel is van het midden van de voet, recht omhoog.

foto-1

Jeroen in de front squat. De lijn wordt goed nagestreefd!

Wanneer je een lijn vanaf het midden van de voet recht omhoog trekt, zul je zien dat de bar op deze lijn ligt. Een goede verplaatsing van gewicht.

Het gewicht wat langs deze lijn verplaatst of gehouden wordt is niet lichter, maar is makkelijker te hanteren. Probeer het maar eens uit: Pak wat gewicht en hou het gestrekt voor je uit. Wanneer je dit doet kom je meer aan het werk dan dat je het gewicht dichterbij je houdt.Dit komt deels door de afstand tussen je lichaam en het gewicht. Deze verklaring is echter niet geheel juist. Op het moment dat je, met dezelfde afstand tussen je lichaam en het gewicht, achterover leunt, dan wordt het weer makkelijker tillen.

De afstand tussen lichaam en gewicht doet wel iets, maar belangrijker is “de lijn”.

Lijn

De afstand tussen gewicht en lichaam (blauw) doet er minder toe dan “de lijn” (de stippellijn).

Wanneer is de lijn nu belangrijk? Bij powerlifting is deze lijn heilig. Zodra je hiervan afwijkt met een aanzienlijk gewicht dan kom je meestal in de problemen. Ook in supplementaire oefeningen van het olympische gewichtheffen (denk aan bijvoorbeeld de frontsquat) is het verre van ideaal om hiervan af te wijken.

Bij Olympic Lifting en de kettlebellsport is het vrij essentieel dat op het moment van de meeste acceleratie (“de explosie” bij Olympic lifting en onderin de kettlebellswing) en het moment van fixatie het gewicht zo dicht mogelijk bij “de lijn” komt. Hoe makkelijker het gewicht te hanteren is, hoe makkelijker dit ook daadwerkelijk te verplaatsen is. Verder wil je tijdens de gehele beweging zo dicht mogelijk bij deze lijn blijven, met de nadruk op zo dicht mogelijk. De bar heeft altijd een afwijking naar voren, net zoals de kettlebell.

Edward technique snatch from Jaap van der Zand on Vimeo.

Wanneer je kijkt naar waar Edward de bar echt met snelheid omhoog brengt (vlak voor het einde tweede pull), zie je dat hij de bar op zijn “lijn” houdt. Dit is noodzakelijk voor veel gewichtverplaatsing. Van een zogenaamde Early Pull is hier geen sprake.

Door goed te kijken naar de lijn in combinatie met de atleet, zijn fouten heel snel te herkennen en te verhelpen. Een “early pull” bij zowel olympisch gewichtheffen als bij de kettlebellsport is zo gespot en verholpen. Mobiliteits issues kunnen gezien worden en de algehele vorm van de oefening is heel goed aan te sturen op het moment dat je deze lijn in de gaten houdt.

In een aantal posts zal ik bepaalde oefeningen toelichten aan de hand van de lijn. Olympisch gewichtheffen, powerlifting en de kettlebellsport zullen langskomen met achtereenvolgens de titels: De Lijn: Deadliften met een bolle rug? De Lijn: mobiliteit en olympisch gewichtheffen. De Lijn: De Kettlebellsport kettlebell swing.

Advertenties